Schenk játékok

Forgalom Növekedés.

2021. február 09. - Quatorka

A forgalom nagymértékű növekedésének jellegzetesebb korszakai, és az okaik

 

 

Néha lórúgásszerűek voltak a forgalomnövekedések. Sokszor befektetéssel, hosszabb időszakok alatt emelkedett meg. Itt csak találomra néhányat, de fontosabb korszakot mutatunk be, a késztermékekre fókuszálva.

 

 

1977-78

 

Ekkor dőlt el, hogy nemzeti figurák is készülni fognak. A Terjesztésnek a szervezésébe Karrikó úr is bekapcsolódott. Jól látszott, hogy nem egy 2-4 év alatt kifutó trafikáruról van szó, a bevételek stabilan megközelítették az 1974 előttieket.1_7.jpg

 

 

Az előzőekben látott stabil kereslet okán újabb építmények, járművek jelentek immár meg. Népszerűségben már 1978-ban, a hazai játékkínálati piacot is meghódította. Feltűntek a cikkekben és a televízióban is.

 

 

1979-81-82

 

Az év elején eldőlt, hogy a várat is átveszik. A módosítások leginkább a több figurának a felszívását, és minél több polisztirolnak a gyártásba történő használatát szolgálták. A siker óriási volt. 1980 januári és februári forgalmak teljesen megismételték az 1979 novemberi és decemberi szinteket.2_4.jpg

 

 

A nyolcvanas évek első napjától az utolsóig a legnépszerűbb hazai játék lett. Ebben a figuráknak a relatíve színessége is szerepet játszott. A figurák „kétszínű” kialakítása 1979-től vált döntővé az első automata gép beállításával.

 

Novemberben megjelentek az ültethető figurák a várakkal együtt. Ez kihívásokkal is járt, ugyanis sokkal több kiegészítőt is gyártásba kellett venni hozzájuk. Ám ez is jelzi az előzőkorszaknak a sikerét, a gyártónak ez nem okozott problémát volt hozzá szükséges tőkéje. Célba vették a lány fogyasztókat is.

3_5.jpg4_6.jpg5.png

 

 

 

 

1981-ben a más magyarországi „Playmobilgyártók” is megjelentek. És több kisebb nagyobb kezdeményezés is ehhez az évhez datálódik, ami a főtermelőhöz végül is kapcsolódtak. A Profix teherautók, a gokart, a Parány Petik mid ekkor jelentek meg.

6_4.jpg7_2.jpg8.png

 

 

 

A Fekete-féle technikakönyv, a Sárospataki papírvár, vagy az őrtorony magától a néphadseregtől. Valamint, már ugyan 1982-ben történt, de a vár és elemeinek a nagy reményekhez fűződő átadása is ekkortájt zajlott le.

 

 

1983-86

 

A némi csökkenés erős stabilizációval járt együtt. Külsőleg úgy tűnt, hogy megy minden a maga útján. Ám a Karcsi bácsi ekkor (1984) infarktust kapott. És ettől kezdve a formáknak a kialakításával is legtöbbször másokat bízott meg.9_4.jpg

 


A szinten tartás jó példája volt a western téma, a western háznak a kialakítása. A cél az ott tapasztalt forgalom csökkenésnek a visszafordítása volt. A közvetlen munkatársak nem készítették el időben a szerszámokat.

11_4.jpg12_4.jpg

 

Hozzá se fogtak nekik, a beígért magas pénzért sem. Más külsős szerszámkészítő azonban két hét alatt végzet vele. A western téma reformjánál az új típusú pisztolytáskának a gyártásba vétele is fontos tényező volt.

 

Nem készült el a hajó sem, de az addig miatta kialakított rengeteg al-téma, a kiegészítőkkel együtt gyártásban maradtak, és népszerűek voltak.

Jó érzékkel észrevették a sisakoknál a napóleoni és az antik átfedéseket, így mint két téma gazdagodott népszerű kiegészítővel.

Megjelenik az szán, a repülő, és az űrhajó is, itt bizonyára a kirakatoknak a belső területeit is célba vették.

 

 

 

1989-91

 

Valószínűleg külön kellene itt az éveket tárgyalni. Az 1989-es év az előzőekhez képest rengeteg új kiegészítőnek, de járműnek is megjelenési időszak volt. Ezek az új echós kocsi, és a homokfutó.

13_4.jpg

 

 

 

A sikeres „nyomdai privatizációnak” köszönhetően, teljesen megújultak, divatosak lettek a csomagolások. A cégnek saját kis kicsi nyomdai részlege lett a telefongyár nyomdájából, amihez több saját kiegészítő beszerzés is hozzá tartozott még.

14_4.jpg

 

 

 

 

A megújult csomagolásnak is köszönhető volt, hogy akkor szembesültek sokan, hogy mennyi Schenk termék gyártásban van került. Űrhajósok, fejvadászok, új látványos ágyútípusok, szettek járművek váltak együtt egyszerre láthatóak. 1991 közepén úgy látszott a változásokhoz jól alkalmazkodott a cég.

 

A forgalom csökkenések okai

 

 

 

Több oka is volt annak, hogy időlegesen, szakaszosan, vagy számában végleges szinteken csökkenteken a cég termékei iránti kereslet, az évek alatt.

Ezek egyszerre mind együtt nem jelentkezhetek, viszont elhúzódó akár több évig is tartó hatásuk egymást érhették, átfedték, és így még jobban sújthatták mindazon cégeket, akik akkoriban fröcsöntöt játékokat készítettek.

1_8.jpg

 

 

Az okok között vonalként húzódik a gazdasági és a politikai rendszerváltozás. (1988-1991) Annak a hazai termelésben, és a kereskedelemben véghezvitt pusztító hatásai, nagyban rányomja a bélyegét.

 

 2_5.jpg

 

Az azt megelőző időknek a feltünedező, „konkurenciái” eltörpültek ezekhez a probléma hegyekhez képest. Többre, azonban az utókornak a kioktató okoskodásával sem lehet megoldást, és válaszokat, találni.

3_6.jpg

 

 

Sok laikus és gyűjtő, amikor utólagos okoskodásokban keresnek ötleteket, a legtöbb esetben csak olyanjaik vannak, amik a nyolcvanas évek közepén, ha léteztek volna, akkor, csak is akkor, biztosan sikeresek lettek volna. De ezek a kilencvenes években és az ezredfordulón már nem voltak használhatóak.

 

 

Más hazai gyártóknak a hatásai

 

A más hazai Playmobil másolatok nem jelentettek valódi konkurenciát. Azok jól kiegészíthették egymást. Az összetett, mozgatható műanyag figuráknak a gyártáshoz komoly felkészültség kellett, még ha másolatról is volt szó. Így a műanyag feldolgozók többsége nem is vállalta azt.

 

Következtetünk is a jó kapcsolatokra abból is, hogy matrica és sisak átfedések vannak a Gokartos figurával. Valamint, hogy Schenk tűzoltófigurákat, rendőröket, munkásokat is készített, valószínűleg a Profix járművekhez kapcsolódóan. 

 

A fix, műanyag figurák nem tekinthetők konkurenciának.

Azok a próbálkozások pedig, mint amilyen „Parány Peti” is volt már inkább tekinthető csak annak. Mert már egy vétel után megerősítette a vásárlókat abban, hogy a Schenk figurák jobbak.

 

 

Az ÁFA, és az adóknak az emelkedése

 

Az 1988.január 1-én bevezetett általános forgalmi adó, ami akkor 25%-os a cég termékeit is megterhelte. Bár a kormányzat, jelentős kompenzációt ugyan beígért, annak csak egy része teljesült. Így nem az ÁFA beépítése okozott nagyobb problémát, hanem a kétszámjegyű inflációnak a fizetőképes keresletre gyakorolt negatív hatása volt nagyobbik rossz.

 

Így a legkönnyebben csökkenthető kiadásokon kezdték a családok a spórolást. Sokan a nettó-bruttó közötti különbséget sem értették, és ez még némi korabeli trükközésre is felhasználták a viszonteladók.

4_7.jpg

 

 

 

Ám a lélektani hatása, az ÁFÁ -nak és növekvő terheknek sokkal nagyobb jelentőségű lett. Az egész hazai játékgyártást végleg csökkenő pályára állította, és ezt még a távol-keleti tömeges konkurencia felbukkanása előtt tette. A gyártóknak sokkal kisebb volt a mozgásterük a viszonteladóiknál.

 

 

Gyártási költségek

 

A hazai termelési költségek már a hetvenes éveknek a legvégén megugrottak, és a nyolcvanas években már nem volt jelentéktelen eleme a termelésnek. Nem úgy, mint azok húsz évvel korábban. A kőolaj-árrobbanás, áttételesen, de utolérte Magyarországot is. Mind a nyersanyag, mind a termelési költségeknek, az energia igénye terén.

 

Majd 1990-91 –ben a világpiaci áraknak a teljes ráengedése az egész magyarországi ipari termelést sújtották. Komoly visszaeséseket, és általában kiúttalanságot hozva sok cégnek. Nemcsak a tőke hiányzott.

 

Sok cégnek, a teljes társadalmi változások után semmilyen reális lehetősége, képe, nem volt piacszerzésre. A termelői kapacitásait, a Profix cég is átcsoportosította a jobban jövedelmező telekommunikáció felé. Sokan a csomagoló iparban próbálkoztak. A magyarországi gyártás túl drágának bizonyult már.

 

A Schenk cégnél ekkor még mindig voltak próbálkozások a játékgyártás fejlesztésének az irányába.  Újabb társasjátékok, a saját fejlesztésű vár, és több kiegészítő is ekkor jelent meg a cégnél. Új csomagolások is. De azoknak az árai meredeken emelkedtek felfelé, gyakorlatilag drágább volt már, mint a benne lévő termékéi.

 

A gépek, még a nyolcvanas évek nagy igénybevételei miatt is, rendkívüli módon elhasználódtak. A sablonoknak a nagy része, több mint a fele szintén erre a sorsra jutott. A szükséges újaknak a legyártása, újragyártása, már csak világpiaci árakon történtek volna meg.

 

 

1991

 

Mindenhol a világon megfigyelhető, hogy gazdasági válság esetén a játékokra megcsappan a fizetőképes kereslet. A játék egész térségeknek a forgalmát veszítette el egy csapásra, mivel a munkahelye is ekkora szűnt meg mintegy másfél millió embernek. A játékok sokszor nem éppen a válságállóságukról híresek, de Magyarországon a kedvelté vált, vagy éppen márkás jó minőségű játékokra mindig nagy volt a kereslet.

 

Ám ebben az évben jelentkezett teljesen, az elő állítási költségeknek az emelkedése. Ekkor volt a forint történetének a 3. legmagasabb inflációja. Sok kisebb gyártó is ekkor szűntette meg a termelését. És a kínai termékek a kereskedőikkel is ekkor jelentek meg tömegesen.

De ebben az évben még születek új termékek is, amik mára többnyire legendákká váltak a gyűjtők körében. Történtek próbálkozások az eladások fellendítésére.

 

Ugyanakkor a megmaradt (vagy éppen növekedett, mert ilyen is volt) fizetőképes réteg igényei, a nyugati eredetű termékekre nőttek. Ezekkel nem tudtak lépést tartani a hazai gyártók

 

 

Készségfejlesztő játékok

 

Jó pár évig pontosan nem lehet tudni meddig, de sokan a Schenk figurákat is egyfajta hasznos készségfejlesztőnek tartották a szülők közül. Sőt még a szakemberek is. Amikor a nyolcvanas évek elejétől már szinte elképzelhetetlenek lettek a figurák fegyverek nélkül ez kezdett megfordulni. De nem tudunk olyanról, hogy valaha is hivatalosan, vagy a sajtó útján ezt jelezték-e elégedetlenkedők, tehát hogy a játék rövid idő után túl militánssá vált.

 

Mindazonáltal, habár a hatvanas évek közepétől Magyarországon, összhangban a színes műanyagoknak az elterjedésével, a készség fejlesztő játékoknak a gyártása is megkezdődött. Ekkor még az intézményi igényeknek a kielégítése volt a cél, valamint a 3 év alatti korosztályé. A lakosságnál a hetvenes évek végén viszont már jóval nagyobb igényei jelentkeztek a valódi és sok féle készségfejlesztők iránt.

 

Ezt hírtelen nem tudták a magán gyártók sem kielégíteni, az államiakról már nem is beszélve. A játék pedig akkor valamilyen, de kellett. És Schenk játék hiányról a hetvenes nyolcvanas évekből nem tudunk. Olyan előfordult, hogy egy adott sort adott trafikban nem lehetett megkapni, de éppen gyártották akkor egy másikban vagy egy ötödikben biztosan volt.     

 

 

Kvarcjátékok, „csipogók”

 

Talán 1983 volt az az év, amikor annyira lement az áruk, hogy nagy mennyiségben jelentek meg az alsósoknál a kis kvarcjátékok. Hatását koránt sem érdemes lebecsülni. Ha bár a legtöbb magyar családnál ekkor sem voltak, Budapesten nem egy osztálytársamnak akár 3-4 példány is a rendelkezésre állt.

6_5.jpg5_5.jpg

 

              

Az idő röpült velük. És ez egyben azt is jelentette, hogy sokkal, kevesebb figurával is beérték már a vásárlók. Vagy éppen nem kértek több figurát, vagy kimerült a keret a csipogó -(k) miatt. Ezek az első tömeges változatok, még jóval kevesebbet tudtak a kilencvenes évekbeli utódjaiknál. De sokunknak éppen ez volt az első találkozása a szórakoztató elektronikával.

 

 

A LEGO

 

Újsütetű visszaemlékezéseknek a legendáitól eltérően nem csak a dollár boltokban lehetet kapni a LEGO -kat. A februártól novemberig terjedő időszakban feltűnhettek a LEGO –ok azokban, a kisebb maszek boltokba is akár, ahol éppen a Schenk –eket árulták. A sorok fogyását alig befolyásolták. Az is lehet, hogy inkább növelték, mert a korabeli áraik a LEGO-knak rendkívüli mód elrettentő hatású voltak, a büntető vámok miatt.

7_3.jpg

 

 

 

Akiknek mind a kettő volt, egyfajta ciklikusságot is találtak a két árúnak az időnkénti megvásárlásában. Sokan úgy emlékeznek nem kaptak karácsonykor Schenk –et. Akik még húsvéti ajándékot kaptak, azok a LEGO –t is akkor kapták.

Míg a születésnapra, névnapra a Schenk járt. Esetleg baráti ismerős vendég jövetelkor.

 

 

Történhetett sok helyen éppen fordítva is. Mindenesetre mind a váraknak, mind a figuráknak komoly húzó időszaka volt a karácsony is. A Lego –nak alaklom kellett, Schenk –et az nélkül is kaphatunk sokat.

 

Megfigyelhető volt, hogy sokan egyenrangúnak, de szigorúan egymástól és a többi játéktól külön kezelendőnek tartották őket. Így a drága, de már kiürült nyugati mosóporos dobozok teltek meg a LEGO –val, és szigorúan külön a Schenk-kel. Sok-sok azután így kerül elő, évtizedek multán. 

 

 8_4.jpg

 

Bár sokan egyenrangúnak tartották a két játékot, még többen voltak, akik nem. És a LEGO –t tették az első helyre. A tényleges mennyiségből kiindulva viszont a Schenk volt a legnépszerűbb játék a nyolcvanas években.

A Schenk játékoknak a LEGO –n belül ráadásul, a legendássá vált „LEGOLAND” és „SPACE CLASSIC” osztályokkal kellett versenybe szállniuk.

 

 

Commodore és VHS

 

1985-86 –ban a korabeli Magyarországon robbanásszerűen kezdetek elterjedni a személyi számítógépek és a video készülékek. Csak video készülékek 1985-ben, már átlépték a 100 000 –es számot. A pc-kből bár kevesebb volt, (jellemzően Commodore 64-esek voltak), de egyre nagyobb számba jelentek meg a háztartásokban.

 

A kihívást ekkorra már megérezte a több összetevős hagyományos hazai játékiparnak a résztvevői is. És a meglévő „tárgyi” játékok mellett törtek lándzsát. Annak a személyiség fejlesztésre gyakorolt nélkülözhetetlen pozitív hatásait, valamint a „virtuálisak” felnagyított káros oldalát hangsúlyozták, a pártálam nyilvános kései állvitáiban.

 

10_4.jpg9_5.jpg

 

 

 

 

 

 

A pánik azonban inkább nagyobb volt körükben, mert a fogyás ugyan már érezhető 15-20%-ot is elérhette, ez leginkább a hatvanas évek óta gyártásban tartott játékokat sújtotta.

Ráadásul a kifejezetten jobb módú családoknál csökkentek az ez irányú kiadásai.

 

Szerencsére a céget ez jóval kevésbé érintette, köszönhetően nyugatos termék megjelenésnek. Valamint levonták a következtetést, és 1986 végétől új termékeknek a sorát vezeték be. Nagyobb változást hozva ezzel a termék kínálatban, mint az azt megelőző hat évben megfigyelhető volt.

 

 

Kínaiak

 

Magyarországra az első nagyobb számú kínai népesség 1988-ban érkezett (300fő). Ők még nem a megszokott kiskereskedők, voltak, hanem szakipari átképzésre érkezett munkások voltak. Ők viszont kínai jelentős részére elvitték Magyarország lehetőségeinek jó hírét.

 

Ennek is köszönhetően azután, elsősorban a visszatért munkásoknak az otthoni régióiból, 1990 végén már tízezrével érkeztek Magyarországra a kínai kiskereskedők, a cég forgalmára egyre veszedelmessé váló rosszminőségű dömping játékaival együtt, konténer számra. Árszabásnak, a legalább és mindenben a -30% -ot alkalmazták, bármennyivel adták is azt olcsóbban, az adott országban, így a Magyarországiak is.

11_5.jpg

 

Az első nagy csapás után még körülbelül öt évre volt ahhoz szükség, hogy szinte a teljes Magyarországi játékgyártás visszavonhatatlanul felszámolódjon. Nem létezett a lengyel vásárosokhoz hasonló egy időutáni „beállás”.

Nem csak az összetett tőke és hitel hiány, vagy politikai kapcsolatok, hanem az átgondolt stratégia-váltáshoz szükséges idő sem állt a rendelkezésre. 

 

 

 

Bíróságok

 

12_5.jpg

Ha mindez nem volt még mind elég, megfelelő időzítéssel, mindig be tudd szállni a jog is a rossz oldalon. Sajnos ez a magyar bíróságokra, ez többszörösen elmondható.

A céget többször bombázták, a Geobra által megfogalmaztatott ügyvédi felszólításokkal.

 

 

 

Ezekhez kapcsolódtak be később már a bíróságok is. És az akkor már megnövekedett gyártási költségek melletti forgalom csökkenésnek a kombinációja is vezethetett a termelés hivatalos megszűnéséhez.

A Geobra keze, ha sokat késve is, de elérte a gyártókat, igaz a hatása mégsem volt 100%-os..

 

 

Multik

 

Csapásuk a terméket továbbító kiskereskedelemre is óriási volt. 1996-tól számítható teljes erővel, tehát pár évvel a rendszerváltás után történt. De az két év alatt hatalmas pusztítást okozott az akkor még talpon lévőkön is. A cég ekkora már a hivatalos figuratermeléssel leállt, de változóan még évekig készített kisebb intenzitással nem hivatalosan.

A nem hivatalosra, azonban ez is erőteljesen visszahatott.

 

A hipermarketekben ugyan látszólag nagyszámú játékot találunk, az nem feddi le a teljes kínálatot. Ez miatt is, a keresgélés egyre inkább az internetre tevődött át. A multik az árban versenyezni tudnak még.

 

Néhányan így a várakat gyártók is, megpróbálkoztak a multikkal kapcsolatba lépni. De azok szélsőséges elvárásainak, és a váraknak a termelői árnál olcsóbban történő forgalmazása miatt, megszakították velük a kapcsolatokat.

 

Schenk sorok így szórványosan, a megmaradt vidéki kis boltokban még feltűntek, 2000-ben is.

 

 

A fejlesztéseknek az elmaradásai

 

Könnyű ezt csak úgy kimondani a kívülállóknak!

A fejlesztések, azoknak drasztikus költségnövekedései miatt maradtak el. Illetve a korábbiakhoz képest minimálisra csökkentek. Észrevehető volt azt megelőzően is, hogy az új termékek vagy néhány darabonként, vagy nagyobb hullámokban jelennek meg az évek alatt. A termelésben, korában is voltak olyan évek, amikor nem készültek teljesen új játékok, és új présformák sem. De 1991 után érezni lehetett, hogy valami megváltozott.

 

Egy-egy játéknak (elsősorban kerekeseknek) évekig óriási volt a népszerűségük, új megjelenésű változatnak a gyártását ezért nem tartották szükségesnek. Ez azután magával hozta az egyik napról a másikra történő forgalomcsökkenésüket, különösen mivel azok kötődtek a western témához és a régi vidéki életmódhoz.

 

Valószínűleg kétszer születhetett meg az a nehéz döntés az új fejlesztések átvételeknek a megszűntetéséről, bevezetéséről. Az első 1992 őszén. Míg a végleges talán 1994-ben. A kettő között került át a termelésnek a nagy része Tatabányára. Ezek után a cég a még meglévő sablonokkal folytatta a gyártást. Újakat már ezután nem készítettek, bár még a Tatabányai korszak elején megjelentek utoljára új kiegészítők. És egyre több szerszám adta meg magát. A figurák készítéshez használtak is az ezredforduló tájékán.

 

Bizonyára némileg segített a cégnek, a nyolcvanas évek közepén, hogy újabb lábat növesztve, egyre nagyobb mértékben társasjátékokat is gyártottak. Ezek között találunk teljes másolatokat, alkatrészekből átvetteket, és még figurákkal felszerelteket is.

 

A cég bízott benne, hogy a még meglévő gyártási paletta hosszabb ideig még tovább biztosítja a termelésnek a folyamatosságát. Ez az időszak azonban a vártnál jóval rövidebb lett, a legyártott termékek hegyekben álltak.

 

 

A saját termékek változatlanságai és hibái

 

Az hogy hosszú évekig csak a színek változtatása jelentette sok árun a változást, éppen a legrosszabbkor ütött vissza a cégnél. A kilencvenes években éppen már az 1-3 évenkénti változatosságot, várták el a még lehetséges vásárlók.

 

Az esetleges lehetőség, a termékeken belüli bontásra „korhűre vagy színesre”, alapokon sem történt meg. Ebben az utólagos okoskodásban, akár még lehetett is volna néhány százalék tartaléka a cégnek.

 

Elsősorban a felnőtt fiatal, keresőket megcélozva, akiknek gyerekkorukban már voltak „színes katonái”. Most már beszerezhették volna a vágyott, autentikus, viszonylag színhiteles változatokat is.

 

A sajnálatos, a cég „védjegyévé” is váló, végtagtöréseket, a gyártás utolsó évében kezdték csak megszüntetni. Az ekkor elkészülő kék figurák, végszóra ugyan, de gyakorlatilag elérték a 1974-76-os Playmobil figuráknak a megjelenését, minőségét.

Létezett egy főleg Igracek alapokon álló figura is. Ez azonban nem került forgalomba, az újvárnak a gyári képein feltűntek.

13_5.jpg

14.png

 

 

 

 

 

A forgó csuklós kart egyik esetben sem vették már át. Helyette egy módosított kartípust alakítottak ki a modern női figurához, és már két oldalban gyártották a kart.  Ez utóbbi jelentősen különbözik így is a többi sematikusabb figurától, de már nem lett hasonló folytatás a többinél.

 

Törések repedések máshol is előfordulhattak. Még a saját fejlesztésű sisakoknak egy része is „szűknek” bizonyult. Azon kívül a járműveknél is, habár jóval kisebb mértékben, de előfordultak a hibák.

 

A kilencvenes évek közepén pedig a fogyasztó védelem is lépet, és elég nagyot szigorított. Még a saját fejlesztésű várat is, nagyon sokan visszavitték a kiszélesedett reklamációs lehetőség miatt.

 

A jövő gyártóinak kihívásai

 

 

A fejlődő gyűjtemények mellett, a gyűjtők egy részében, és a kíváncsi érdeklődőkben fel-fel merül a gyártásnak az újra indítása. A ritkább, és a gyűjtőknek hiányzó alkatrészek kiegészítőknek az újra gyártása mellett, újabb kiegészítőknek a készítése. Netalán komplett új szettekéi is. Egyáltalán lehetséges Magyarországon újra, ehhez hasonló játékoknak a gyártása és forgalmazása?

 

Kapásból elhangzó gyakori ellenérv a relatíve kicsi piac. Ám 2010-ben a világ-gazdasági válság tetőfokán, a hasonló népességű Csehországban az Igracek figurákat elkezdték újra gyártani.

 

A Schenk játékoknak a még élő legendája nagyon erős napjainkban is. Sokan törekszenek mind alaposabb megismerésére. És sokszor a hiányok is előkerülnek, amik a sok fennmaradt figurához ma is jók lennének. Kutak, tűzhelyek, ételek mellett a másik oldalon egy valódi népautó is idetartozik például. Az újragyártásnak ezeket a meg nem valósult részletekre is ki kell pótlólag terjedniük.

223.jpg

 

 

 

Próbálkozások már a nyolcvanas években is voltak. Jellemzően a fénylő kiegészítőket csinálták meg az ólomkatona öntőkészletek segítségével. Szablyák harsonák. Műgyanta kísérlettek is voltak ekkor, de ezek inkább később terjedtek, így puskákat is elő lehet állítani már viszonylag olcsón. A közvetlen fémfelhasználásra is voltak példák ritkán hozzáférhető zárak esetében.

 

Érdemes áttekinteni azoknak, akik ilyenbe akarnak fogni, a 90-es évek szakaszait, nem éppen lélekemelő korszakát a hazai, és a kelet-európai játékgyártásnak. Csak kevesek élték túl, ha egyáltalán annak lehet nevezni azt. (Kisautó gyártás története   scmonitor.hu)

 

Itt első szakaszként a lakosságnak az anyagi lehetőségeinek a beszűkölése volt a nyolcvanas évek végén. Ez csak időlegesnek vélték és joggal, ugyanis az volt a tapasztalat hogy játékra nagyon szívesen költenek a szülők Magyarországon.

 

Ezt követte az ázsiai dömping, mely megdöbbentő módon a beszerzési alapanyagoknak az árai alatt kínálták a portékáikat. Sokak ekkortól kezdtek olyan játékokat gyártani, amiket nem volt érdemes konténerekkel szállítani kínából. Ekkortól már számítani lehetett a nyugati cégek megjelenésére, ami főleg a gyártás jogi helyzetének kérdéseit illeték.

 

Majd az európai játékgyártóknak az általánosnak mondható válsága következett. Ezek egyes fázisaiban eltűntek a hazai gyártók, vagy elkezdtek mást gyártani. Ezeket a nehéz évtizedeket mindig szem előtt kell tartani annak, aki ebbe akarja a fejszéjét vágni! De ezek mellett fontos a stabil családi hátér is.

 

Meg kell vizsgálni a világító LED megoldásoknak a minél szélesebb körű használatát. Ugyanakkor szinte teljesen kerülni kell a zajokat kiadó megoldásokat. A beszédhangokra kell koncentrálni. Felszólításokra, parancsokra, segítségkérésekre.

 

Ügyelni kell a kamerázott rendszereknek a használatára, az irányításban, megfigyelésben. Vagy ezeknek a helyeinek a kialakítására, későbbi alkalmazásokhoz. Ma már a figura és a kis járműnek a szemszögéből is lehet látni.  Az igény szerinti ezeknek az egyszerű és gyors elhagyását, vagy a visszaállítását.

 

A töréseknek a kérdése is előkerül, fokozott elvárások mellett. Amit a Schenkeknek megbocsátottak, az újaknál már elvárás lesz, hogy gyakorlatilag nulla törésük legyen. Ez jelentősebb költségnövekedéssel is járhat. A már említett Igra megoldása túl olcsó nem elégséges alternatíva.

 

Az eredeti Playmobil figurákon kulturális védelem van. De a magasság és más alap méretek nincsenek levédve. Így az esetleges, főleg járműveknek a kialakítása sem okoz problémát, ha azokba be tudnak ülni a Playmobil figurák is.

 

Esetükben tartani kellene a militáns és történelmi alapokat is. Igaz ez utóbbira már kevésbé van igény. A westernt vagy néhány más témát el is lehet hagyni. Vagy olyanokat is beemelni, amik nem voltak akkoriban.

 

A kis fegyvereknek a duplázása is egy feladat lesz. Valamint, a nagy választékuknak a megteremtése és a fenntartása belőlük. Az hogy nem egyszer, az elveszésre is hajlamos kiegészítőből volt még egy, már csak ez is, örökre felejthetetlen, jó emléké tette a cégnek a gyártmányait. Lehet, hogy a LED technikának a fejlődésével már „lőni” is tudni fognak hamarosan.

 

A gyártás egyes fázisait is jelentősen át kell gondolni. Az mellett hogy a termelésben a robotizáció egyre inkább átrajzolja a termelésképét (lásd kép. pl. utántöltés) az anyag használatnak a kiválasztása is ugyanolyan fontos probléma maradt, mint egykor volt. Az ugyanis kihat az előállítható termékeknek a palettájára.

 234.jpg

 

A termelés helyszínének a megválasztása is lehet vitatott. Hiszen éppen ott, Kínában lehetséges ez leginkább, amelynek éppen a termékei miatt, a 90-es években a játék és a cég is a partvonalra került. A kínai gyártásnak megvannak a maguk problémái is az előnyei mellett elég, ha csak rájuk nézünk.

 

Az új gyártók már nem csak a Schenk hibákat, de a kínai (és minden más távol-keleti) gyártóknak a hibáit sem követhetik már el! Ez a vevők fő elvárása. És az ettől való eltérésnek nincs is értelme, a gyártást nem szabad elindítani addig, amíg ez nincs tisztázva.

 

A járműveknek is meg kell jelenniük. És már kevesebb lóvontatásúra lesz szükség. A Playmobilhoz hasonlóan a zajhatást nélkülözni kell. De eltérően a Playmobiltól az ajtóknak nyílniuk kell. Ezt nem fogják elnézni a vevők!

 

Érdemes emlékezni a hajóknak a helyzetére! Karcsi bácsi egyetlen meg nem valósult játéka volt. A bonyolultság és a körülményes felszerelések miatt. Egy kalózhajókra nagyobb az igény manapság, mint hajdanán volt. Felépülhet a téma szettként is.  

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://schenk-kezdetek.blog.hu/api/trackback/id/tr6616421302

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása