START Gokart
Jellegzetes, a Schenk játékokkal ellentétben, nem összekeverhető csomagolással készültek 1981-82-től a gokartok. (1. kép) Azt már sokan akkor is tudtuk róluk, hogy nem Schenk bácsiék gyártják őket. Ahogyan a Fort Alamo várak, a Vendégfogadók, a lovagvárak, vagy a Profix teherautók sem ott készültek.
1.kép 2.kép
Ezekkel együtt a gokartok úgy, mint ahogy a többi szatellit gyártmány is egyébként, nagyon is függő viszonyban voltak a céggel. Annak óriási népszerűségében sokáig ők is sikerrel sütkérezni tudtak.
3.kép 4.kép 5.kép
A felsoroltakat, a Start gokarttal együtt, a gyűjtők és laikusok, teljesen egyenrangúnak kezelik a többi Schenk figura sorozat, és készlet mellet. A gokartokat maguk a Schenk figurák is tudják használni. (2. kép)
Ám a kis kocsik, nagy sikereinek okai másban, nem csak, a kapcsolt termék helyzetében gyökereztek.
Az 1956-ban megjelent valódi gokartok, hallatlanul gyors népszerűségre tettek szert az Egyesült- Államokban. (3. kép) Már megjelenése másnapján (!) komoly pénzek mozdultak meg. Létrejött egy teljesen új iparág a gokart-gyártás, és egy sportág a gokartozás, mindez hetek alatt történt meg akkor!
Magyarországot 1961-ben érte el a „gokart őrület”. A sport később veszített népszerűségéből, de az újabb generáció feltűnésével a hetvenes évek végétől második aranykorát kezdte élni. Több korosztályt köt össze a gokartozás többet, mint amennyit a labdarúgás képes. Mert itt nem csak labdaszedőnek használják a kisebbeket.
A versenyzést már iskoláskor előtt elkezdhetik a szerencsésebb kis pilóták. 1963-ban a Lemezárúgyár megkezdte a motoros, és irányítható Gokartjának a gyártását.
6.kép 7.kép
A többségnek, akiknek ez a sport csak álom maradt, kicsiben még meg volt a lehetősége megvalósítani azokat. A Geobra 1979-től kezdte el gyártani a gokartokat, a sportág második felívelésével egy időben. A 3575 és a 3523-as készletekben találhatóak. (6. 7. kép)
8.kép
Szintén nagy népszerűséggel, nálunk néhány évvel később, jelentek meg a jól sikerült másolatok Nemes Péternek köszönhetően.(1. 8. kép)
A gokartok a bukókeretét és a kipufogó csövét könnyen ki lehetett venni a helyéről. Sok gokarton hiányoznak is ezek az alkatrészek. Ezek az alkatrészek fekete színűek voltak a típusnál.
A kormány-keréknek a hiánya ritkábban, de néha előfordul. A küllői néha töröttek. Jobb oldalukon tankoló nyílást alakítottak ki. Ezt más „tárolási” célra is használtuk, pl. pisztoly. De tölcsér nem készült hozzá. Puhább anyagból készültek a felső részek, mint az eredetieknél.
9.kép 10.kép 11.kép
Nagyon strapabíróak voltak. Általában nem tudják, de az alváz részük nem csak fehér színben készültek, hanem bár kevesebb, de voltak élénk színű változatok is. A piros-fehér kombinációból készülhetett a legtöbb.
Az alkatrészeket műhely/gyári munkának a bemutatására is befoghatjuk, ha valakinek sok van belőlük.
A felső karosszériák színei már közel lefedik a spektrumot. A rózsaszín és a feketét leszámítva mindegyik főszín megtalálható.
Elég sokan megkedvelték és további példányokat vettek. Mivel sok színben, és számozással gyártották, bőven volt rá lehetőség, a több résztvevős versenyeknek a rendezésére is.
12.kép 13.kép
A gokartot a gyártásnak is alárendelték az eredeti alkotók. Az alvázba és a karosszériába kompakt módon nem egy funkciót beépítettek. A Nemes-féle változat a gokart esetében igyekezett minél inkább átmásolni az eredetiről. De a bukókorlátot, kormánykereket, kipufogókat, könnyebben nehezebben, de el lehet távolítani.
Mind két típus viszonylag könnyen szétszerelhető. Ehhez egy vékony egyenes csavarhúzóra van, csak szükségünk. Amivel az autó elején található illesztő-résnél lévő fület kell csak befeszítenünk.
Ha kell, így már lehetőségünk van, a gokartok egy előnyös tulajdonságának, kihasználására. Az alkatrészeik kompatibilisek a Playmobil gokartokéival. Így lehetőség van a rugalmasabb cserékre és, pótlásokra, a méretbeli eltérések ellenére.(9. 10. 11. 12. kép)
Az abroncsokat, mint két méretet, nehezen, de le lehet venni. Ez utólag előnyösnek bizonyult, mert nem vesztek el. Használat meglátszik rajtuk, ez lehet esztétikai probléma, de a működését a kis járműnek nem befolyásolja. Más kalózgyártó csak jóval nagyobb kerékkel tudták készíteni a gokartjukat.
Széles körben és nagyon elterjedten forgalmazták. Ahol pedig nem voltak trafikok, az időközönként megrendezett búcsúkon tudták megvenni a vásárlók, talán még nagyobb eséllyel is.
Érdekes, hogy sokan nagyon is tisztában voltak (vannak) azzal, hogy a Gokartok nem Schenk gyártmányok voltak. Azt a nem elhanyagolható különbséget is tudták, hogy: a figurák sem Schenk figurák.
Nagyon is reális inkább vidéken keresni a használt Gokartokat, mint a nagyobb városokban, éppen a búcsúk okán, meg más okán is, amiről még később lesz szó.
14.kép 15.kép 16 kép
A hozzá gyártott figurák valamivel alacsonyabbak a Schenk változatnál, és az alkatuk is különbözik azokétól.(16. kép) A lábbak tömzsibbek. A kézfej erőteljesebb lett. Az ádámcsutka külön mozgás helyet kapott a testen, ezáltal behatárolt a figura fejforgása. Arc és a szem mélyített utólag festettek.
17.kép
Akadtak köztük kreolbőrű figurák, amik talán véletlenül alakultak ki. (17. kép) Amik a Schenk figurák között is voltak ugyan világosabbak-sötétebbek, a különböző árnyalatú négerek mellett.
Könnyen repednek, épet alig lehet találni közöttük. Hajuk magasabb, mint a Schenk figurákéi voltak, félig az Igracek figuráknak a hajáról másolták.
Megjelenésük után két évvel, többféle matricával lettek díszítve. A sisakokon és a figurák törzsein is megjelentek. Sokszor az akkori multi olaj cégeknek a neveivel. Néha átfedésben voltak a Schenk matricákkal is.
„Lila ruhások” is szép számban készültek. Amit a korabeli Belügyminisztérium felé tett óvatos „kacsintásnak” is vélhetünk. Hiszen nehéz másra gondolni a sok lila láttán, mint arra, hogy azt, az akkor a rendőrséghez besorolt Újpesti-Dózsa csapatának a fő színe ihlette.
Azért nagyon kevés lila figurát, a Schenk is gyártott (időnként), jó példa rá az ezeken a képeken szereplőek is. (8. 16. kép)
Megérte őket külön elkészíteni és gyártani! Magyarországon tehát a nyolcvanas években egyszerre két féle másolatot is gyártottak, másoltak át a Playmobil figurákból!
És készültek a figurák nélkül is a gokartok.
A bukósisakos változat mellett létezett, az eredetin Playmobil változatnál szerelők simléderes sapkájának a másolatával, ellátott versenyzők is (1. 2. 18. kép).
De a bukó sisakból, kétféle, némileg különböző változat is a rendelkezésére állt a vevőknek, a korszakban.
A Schenk változat a kevésbé szebb, egy kisebb „púp”is felkerült rájuk.
A Nemes-féle változat viszont kisebb lett. És így azok nagyon szorosak a Schenk figuráknak. A felrakásuk előtt ajánlott, előbb levenni a hajukat, és előbb arra felrakni a sisakot, mindegyik esetben.
Utána pedig a fejre. Mind a sisak mind a sapka anyaga puhább, mint a Playmobilokéi. És általában már mattak, nem csillognak. A Gokartosokra az űrhajós sisakot is feltették.
A gokartokat egy jegyű számokkal matricázták fel.
Elöl illetve a bukókorlátok oldalaira kerültek fel négyzet alakban számok. Matricákat a figurák is kaphattak. Azok olykor átfedésben vannak a Schenk matricákkal is. Az értéküket azok használtan növelik.
A jármű egy fontos hibát „megörökölt”, ami a későbbi sorsát is befolyásolta. Valódi versenyt egyik típussal sem lehetett kivitelezni. Inkább csak seregszemléket lehet velük tartani. Ha sok van belőlük.
Ezt magam is tapasztalhattam, amikor még a nyolcvanas évek közepén több járművel megpróbáltunk egy ilyen „nemzetközi-versenyt” szervezni. A sajátos Pest-megyei lehetőségeknek köszönhetően, többféle gokart is rendelkezésre állt.
Akkor ott, a nyolcvanas években a magyarok mellet, csehszlovák Igracekek, (18. kép) és egy valódi Playmobil is feltűnt a mezőnyben. A kis gokart tehát valódi kereskedelmi varázserővel bírt!
A kemény Igracek gokartok sem tudnák letagadni a valódi származásukat.
Megfelelő pálya híján csak szemlére futotta, de a gyakorló köröket egyedül is meg lehetett velük tenni.
A várelemek felhasználásával „régi füstös garázst” is készített néhányunk hozzájuk. a gokart mellett a teherautóknak is lenne hely benne.