Őslovagok (apródok)
-
rész
Az első két figura csoport egyikéből tovább fejlesztett változatok voltak melyek 1977-78-ban jelentek meg. Később, bár egyre csökkent arányuk a figurák között, de a készítésük valamilyen szinten még 1980-ig kitartott. Így kis mennyiségben, de az ültethető figurák is kaptak a matricáikból. A tipikus figura azért közülük tehát merevtörzsű lett.
Fokozatos eltűnésük nem meglepő, hiszen a későbbi matricák szebb megjelenésük mellett, sikeresebbek is voltak, az általában gyorsan és szélesebb körben kikódolható motívumaikkal együtt. Valójában ezeknél a lovagoknál még nem akarták kifejezni, a hovatartozásukat, vagy a személyeiket.
Bár utólag, a heraldika szakirodalmából következtetni lehet kik, vagy milyen bandériumok voltak. Némelyik 3-5 féle is lehet. Különösen a sárga-piros szín kombinációknál van ez így.
Nem tartoznak hozzájuk a későbbi, már klasszikus „Schenk-történelmi” matricás figurák, még ha merev törzsűek is azok.
Akadnak közöttük lovagrendi nagymesterek, vagy éppen a királyuk ellen összeesküvő bárók, különféle rendű rangú nemes, vagy apródok. Az tehát külön érdekes véletlen hogy még személyek is beazonosíthatóak lettek az esetükben.
És így lehetőségünk van a teuton, a templomos lovagrend, a Magna Carta, vagy spanyol és francia lovagokat is felszerelnünk. De talán ritkaságuk miatt ők maguk is lehetnek a csapatnak a vezetői.
A változat kialakítása igen jelentős eltérést mutat a „Playmobil vonalhoz” képest. Mintha csak a régebbi, de akkor a hetvenes években még nagyszámba készített, brit és spanyol gyártmányoknak a külső megjelenését próbálták a már másolt német eredetű figurával ötvözni.
Ehhez a fegyverzeteket is igyekeztek a „brit vonalhoz” is igazítani, ami a fenti képen is jól kivehető a bárdok nagyszáma, de a kopja se volt kezdetben a Playmobiltól. Ez talán összefüggött azzal, hogy Karcsi bácsiék kezdetben szándékosan nem készítettek ültethető figurákat, és ezeknek a matricáknak a használatával, már megjelenésben is el akartak térni a főiránynak a Playmobilnak a figurájától.
A megjelenésük idejével, a fémgőzölteket is megelőzték, amik inkább már a Playmobil irány képviselői voltak. Azokkal egy ideig együtt is készültek.
Bizonyos összeállításokban az Airgam cég figurái is vissza köszönnek. Itt, egyébként
Spanyolországban gyártottak egyedül merev-törzsű figurákat is. Érdekes hogy az őslovag matricával készült ülni képes figura is.
A szakirodalomból nem vették át az összes jellegzetes osztást, és irányt. Valószínűleg eldőlt addigra a sorsuk, hogy újabbak is legyenek-e belőlük, hiszen a matricákhoz is kellett gyártási szerszámokat készíteni, ami szintén egy költségelem volt. Viszont az árnyalatokkal, színekkel, későbbi plusz-jelzésekkel rajtuk, kísérleteztek a már meglévőkön.
Akkor elégé népszerűtlen módon, a pajzson lévő matricák is a kabáton lévő kisebb, lekerekített változatúak voltak. Ez később úgy változott, hogy már nem készítettek ilyenformán pajzsokat hozzájuk. A matricás figurák származási helyeit, illetve főbb haditeteiket térképen rajzoltuk fel.
Tehát a figurák a későbbiekben a többi, főleg mély-domborúakból kaptak a pajzsokból. Fényes védő réteget alig, vagy egyáltalán nem kaptak ezek a matricák, ez sajnos meg is látszik a mai állapotukon.
A matricáknak a színeinél, a piros, sárga, fehér, zöld színek voltak többségben, és leginkább kettesével kombinálódtak. A kék már jóval kevesebb volt. De létezett sáfrány, rózsaszín, lila, petrezselyem árnyalatok is. A színeknél elképzelhető, hogy figyelembe vették Karcsi bácsi intelmeit, a másolásról. Abban változtatásnak is lennie kell, és így jó valószínűsíthetőek a forrásaik is.
Az őslovagok a matricáikon kívül is rejtenek meglepetéseket. Sokféle hajszínben, karakteresebb barna-fekete arckifejezésekkel készültek. A szemek néha nagyobbak. A szájak vékonyak, az arc-megjelenése így a PlayBig figurákra emlékeztetnek. Színes alkatrészekből álltak össze.
Ha gallért kaptak, (nagyjából a felük), az a korban megfigyelhetően, hátra volt rajtuk fordítva, hogy véletlenül se utaljanak azzal a későbbi korokra. Valószínűleg az Airgam elgondolása mentén jártak így el.
Címereknek az ötletei, forrásai
Ez származhatott alap heraldikával foglalkozó művekből. Ilyeneket grafikusoknak ismerniük kell. Nálunk leginkább a 70-es években, elsősorban a századfordulón megjelent könyvekből válogathattak magyar nyelven.
Hozzájuthattak újabbakhoz, színeshez, német nyelven az NSZK-ból. Esetleg olyanokhoz, amely tartalmazhattak a kódexekből származó képeket. A kódexek reprint formája sem elképzelhetetlen, valamint a kereskedelmi szempontok szerinti, kicsinyített változataik sem. Vagy, mint beidézett forrásonként, részleteiknek a bemutatása, más kiadványokban.
Ezek közül, amik az esetünkben nálunk a lovagjainknál leginkább szóba jöhetnek: három középkori kódex, és egy, már újkori szakkönyv.
Az egyik: a „Nagy heidelbergi dalos könyv”, amely 1304-1340 között íródott: „Kodex Manesse” néven is ismert.
Ebben a kodexben a gyártónak az egyik névrokona is feltűnik Schenk Konrad von limburg lovag. Igaz róla nem vettek motívumot, de a lovagot kis számban különböző gyártók készítették nyugaton.
A „Pontusz és Szidóniának”, a 15. században, német földön íródott népszerű változata. A 15. században született rendkívül látványos képeket felsorakoztató, alapvetően szórakoztató verseket tartalmazott a maga korában.
A Haggenberg kódex, mely több mint ezer címert tartalmaz a St. Galleni bencés könyvtárban őrzik ma is. A kódex 15. századi mű. Ennek a reprint kiadása is jó forrás lehetet, illetve tanulmányi segédletként is első osztályúnak számított az ilyen reprint kiadás.
Valamint, már 1899-ben megjelent Gerhard Sthörl által készített címer atlasz. Ez Magyarországon is elérhető volt. És a hetvenes évekig is volt néhány szerencsés személy vagy könyvtár, akik még ekkor is rendelkeztek velük.
Nem lehet még elmenni az mellet sem, hogy esetleg a hajós kód-lobogókból is meríthettek ihleteket a grafikusok. Itt ezeknél egyébként a zöldet, a lilát, vagy a rózsaszínt egyáltalán nem találjuk meg.
Típuson belüli matrica változatokról és másolási elvekről
A sárga-piros sorozatok mellett, a piros-zöldek is készültek főleg, de mások is. Talán a meglévő forma miatt, csak a színeket kellett megváltoztatni, módosítani. Az árnyalatok változásának, már pusztán csak gyártási, kifutási okai lehettek. Ezeket főleg a fehér árnyalatokat érinteték.
Külön típusnak kell venni a színkülönbözőséget, hisz általában ha a sárga vörös feltűnik az mindig a másik sávban, került.
Bár háromszögletű pajzs készült ezekre ugyancsak a kabátoknak a matricái kerültek fel, hozzáilleszkedő matrica nem került elő még.
Egy komplett szabályrendszer is össze állt utólag, a matrica másolásoknak a terén. Amit akár Schenk-Sthörl szabálynak is nevezhetnénk. Azaz a matrica másolatokon, két változtatást kell végrehajtani, a híres és elterjedt atlasznak az eredeti képeihez képest. Kivételek vannak, az atlaszból és más forrásokból is. A változtatások a színeket, esetleg a beosztásokat érintették.
A közvetlen másolásra is vannak példák. Igaz ott a források is mások voltak, mint az atlasz. Így a német lovagrend nagymesterének az esetében, ez így volt. Gyakorlatilag tökéletes a másolat, két további változata alakult még ki. Ezekről és a többi tárásáról részletesen a 2. fejezetben lehet olvasni.
Figurák külső megjelenése, a korabeli felszerelésük, és a használatuk a játékban
Ezt akár utólag háromfelé is választhatjuk. Egyrészt a korban. Másrészt a játéknak a virágkorában, ami a nyolcvanas évek. Harmadrészt pedig az utána következő és a mai bemutatási lehetőségek lehetnek.
Magában a megjelenésükbe, figyelembe kell venni, hogy nagyjából az egyharmaduk zöld-piros, vagy piros-zöld kombinációban készültek. Amik valószínűleg a mintaként használt kódex és képeknek a hatásának is betudható. Hiszen ott is a szereplőknek a fel/harmada, ilyen színű ruhákban van.
A másik feltűnő megoldás a sokszor fehér végtagok az akkori tejgyári csomagoló anyagnak tudható be. Míg a sötétzöld kabát citrom-sárga végtagok a kábelgyári forrásból jöhetett. Ekkor még egy ideig a színezés problémát jelentett a gépeket később cserélték.
Ezek a figurák sok esetben hátrafordított, zárt gallért is kaptak, ami javított a megjelenésükön is. Akár a figuráknak a fele is megkaphatta. A pajzs matricáiknak a hiánya, illetve azok kabátmatricás pótlását nem kellett volna megcsinálni. Színes, de semmiképpen nem fehér pajzsok elegendőek lettek volna.
A később ismertetésre kerülő típusváltozatokból, arra is lehet következtetni, hogy az ellenpárok ilyen-olyan muszlimok is lehettek még az elképzelésekben. Szaracén, arab, szeldzsuk, oszmán, amiket mi csak le- „törököztük” akkor.
Mind a gyűjtéskor, mind a használatkor érdemes a szigorú heraldikai szabályoktól eltérni, amelyek a színekre vonatkoznak. Csak magunknak ártunk vele, ha ragaszkodunk ehhez, tehát pl. a sárga -- arany, a piros – vörös. Mivel a gyártás során az eltérő árnyalatokat is felhasználták.
Figuráknak az eredeti, és utólagos felszerelése
Ezek a figurák akár 40 évesek is lehetnek, és elég sok már rossz állapotban van közülük. Ha 2-nél több kerül elő, akkor viszont meglepően jó állapotban lehet az egész kis csapat. Néha ez a vevő előnyére is mehet, mert a nem rutinos eladó értéktelenebbnek gondolja őket.
A végtagtörések mellett csúnya elszíneződések is megfigyelhetőek, főleg a világosabbakon. Ha a cserében gondolkodunk, ajánlott nem fehérrel elvégezni, tehát olyannal, ami az adott címernek a színéhez, és az adott kabát színéhez is harmonizálnak.
Meglepetés lehet, hogy ültethető figurák is előkerülnek ilyen matricával, pedig ez is egy létező változat volt. Bár a számuk jóval kevesebb.
-
2. rész
Típusok és változatok
(A leírásokban a hivatalos heraldikai színelnevezésektől eltértünk.)
Hegyes keresztes I. változatok (occitán, kathar, vagy toulouse –i kereszt)
Mind a két színkombinációban készült. Alakjuk a hegyes kereszt, és az occitán kereszt között is változhat. Alakja is változhat a rombusz, és konvex deltoid között. Lehetőséget adva a további osztályozásokhoz.
A Sthörk féle atlasz hiteles másolata, am egyedi eset, ugyanis mindig 2 változtatást hajtottak azokon végre, amiket átmásoltak, viszont elkészült az ellenpárja, ami már megfelel ennek a kívánalomnak.
Hasonló keresztek még a Kodex Manesse –ba, a trónszékeknek a karfáján tűnnek még fel. Megtalálható több heraldikai alapműben is.
A használatuk a 11.- 13. századi vallásháborúinak a világába vezet el minket, (sőt ha a katharok boszniai bogumil oldal ágát is akkor a 15. századig jutunk.). A harcos, és lázadó katharoknak megsemmisítése, nem szabott gátat a másik oldalnak, a jelképüknek az átvételében. És annak további terjedésben.
Hegyes keresztes II. (Toulous-i)
A sárga-piros változatnak az ellentéte. Annál jóval ritkább típus. A valóságban helyileg, ott ez a típus is elterjedt volt. Kialakításában szerepet játszhatott a Sthörl féle atlasznál általában alkalmazott átvétel, amikor két változtatást csináltak az alkotók. De már a létező címer kombinációk is. Ezekben a sárga-vörös kombinációk is együtt szerepelnek. Így még ez is csak, nagyon is segíthetett a kiválasztásban.
Német lovagrend vezetője