Őslovagok (apródok)
-
rész
Az első két figura csoport egyikéből tovább fejlesztett változatok voltak melyek 1977-78-ban jelentek meg. Később, bár egyre csökkent arányuk a figurák között, de a készítésük valamilyen szinten még 1980-ig kitartott. Így kis mennyiségben, de az ültethető figurák is kaptak a matricáikból. A tipikus figura azért közülük tehát merevtörzsű lett.
Fokozatos eltűnésük nem meglepő, hiszen a későbbi matricák szebb megjelenésük mellett, sikeresebbek is voltak, az általában gyorsan és szélesebb körben kikódolható motívumaikkal együtt. Valójában ezeknél a lovagoknál még nem akarták kifejezni, a hovatartozásukat, vagy a személyeiket.
Bár utólag, a heraldika szakirodalmából következtetni lehet kik, vagy milyen bandériumok voltak. Némelyik 3-5 féle is lehet. Különösen a sárga-piros szín kombinációknál van ez így.
Nem tartoznak hozzájuk a későbbi, már klasszikus „Schenk-történelmi” matricás figurák, még ha merev törzsűek is azok.
Akadnak közöttük lovagrendi nagymesterek, vagy éppen a királyuk ellen összeesküvő bárók, különféle rendű rangú nemes, vagy apródok. Az tehát külön érdekes véletlen hogy még személyek is beazonosíthatóak lettek az esetükben.
És így lehetőségünk van a teuton, a templomos lovagrend, a Magna Carta, vagy spanyol és francia lovagokat is felszerelnünk. De talán ritkaságuk miatt ők maguk is lehetnek a csapatnak a vezetői.
A változat kialakítása igen jelentős eltérést mutat a „Playmobil vonalhoz” képest. Mintha csak a régebbi, de akkor a hetvenes években még nagyszámba készített, brit és spanyol gyártmányoknak a külső megjelenését próbálták a már másolt német eredetű figurával ötvözni.
Ehhez a fegyverzeteket is igyekeztek a „brit vonalhoz” is igazítani, ami a fenti képen is jól kivehető a bárdok nagyszáma, de a kopja se volt kezdetben a Playmobiltól. Ez talán összefüggött azzal, hogy Karcsi bácsiék kezdetben szándékosan nem készítettek ültethető figurákat, és ezeknek a matricáknak a használatával, már megjelenésben is el akartak térni a főiránynak a Playmobilnak a figurájától.
A megjelenésük idejével, a fémgőzölteket is megelőzték, amik inkább már a Playmobil irány képviselői voltak. Azokkal egy ideig együtt is készültek.
Bizonyos összeállításokban az Airgam cég figurái is vissza köszönnek. Itt, egyébként
Spanyolországban gyártottak egyedül merev-törzsű figurákat is. Érdekes hogy az őslovag matricával készült ülni képes figura is.
A szakirodalomból nem vették át az összes jellegzetes osztást, és irányt. Valószínűleg eldőlt addigra a sorsuk, hogy újabbak is legyenek-e belőlük, hiszen a matricákhoz is kellett gyártási szerszámokat készíteni, ami szintén egy költségelem volt. Viszont az árnyalatokkal, színekkel, későbbi plusz-jelzésekkel rajtuk, kísérleteztek a már meglévőkön.
Akkor elégé népszerűtlen módon, a pajzson lévő matricák is a kabáton lévő kisebb, lekerekített változatúak voltak. Ez később úgy változott, hogy már nem készítettek ilyenformán pajzsokat hozzájuk. A matricás figurák származási helyeit, illetve főbb haditeteiket térképen rajzoltuk fel.
Tehát a figurák a későbbiekben a többi, főleg mély-domborúakból kaptak a pajzsokból. Fényes védő réteget alig, vagy egyáltalán nem kaptak ezek a matricák, ez sajnos meg is látszik a mai állapotukon.
A matricáknak a színeinél, a piros, sárga, fehér, zöld színek voltak többségben, és leginkább kettesével kombinálódtak. A kék már jóval kevesebb volt. De létezett sáfrány, rózsaszín, lila, petrezselyem árnyalatok is. A színeknél elképzelhető, hogy figyelembe vették Karcsi bácsi intelmeit, a másolásról. Abban változtatásnak is lennie kell, és így jó valószínűsíthetőek a forrásaik is.
Az őslovagok a matricáikon kívül is rejtenek meglepetéseket. Sokféle hajszínben, karakteresebb barna-fekete arckifejezésekkel készültek. A szemek néha nagyobbak. A szájak vékonyak, az arc-megjelenése így a PlayBig figurákra emlékeztetnek. Színes alkatrészekből álltak össze.
Ha gallért kaptak, (nagyjából a felük), az a korban megfigyelhetően, hátra volt rajtuk fordítva, hogy véletlenül se utaljanak azzal a későbbi korokra. Valószínűleg az Airgam elgondolása mentén jártak így el.
Címereknek az ötletei, forrásai
Ez származhatott alap heraldikával foglalkozó művekből. Ilyeneket grafikusoknak ismerniük kell. Nálunk leginkább a 70-es években, elsősorban a századfordulón megjelent könyvekből válogathattak magyar nyelven.
Hozzájuthattak újabbakhoz, színeshez, német nyelven az NSZK-ból. Esetleg olyanokhoz, amely tartalmazhattak a kódexekből származó képeket. A kódexek reprint formája sem elképzelhetetlen, valamint a kereskedelmi szempontok szerinti, kicsinyített változataik sem. Vagy, mint beidézett forrásonként, részleteiknek a bemutatása, más kiadványokban.
Ezek közül, amik az esetünkben nálunk a lovagjainknál leginkább szóba jöhetnek: három középkori kódex, és egy, már újkori szakkönyv.
Az egyik: a „Nagy heidelbergi dalos könyv”, amely 1304-1340 között íródott: „Kodex Manesse” néven is ismert.
Ebben a kodexben a gyártónak az egyik névrokona is feltűnik Schenk Konrad von limburg lovag. Igaz róla nem vettek motívumot, de a lovagot kis számban különböző gyártók készítették nyugaton.
A „Pontusz és Szidóniának”, a 15. században, német földön íródott népszerű változata. A 15. században született rendkívül látványos képeket felsorakoztató, alapvetően szórakoztató verseket tartalmazott a maga korában.
A Haggenberg kódex, mely több mint ezer címert tartalmaz a St. Galleni bencés könyvtárban őrzik ma is. A kódex 15. századi mű. Ennek a reprint kiadása is jó forrás lehetet, illetve tanulmányi segédletként is első osztályúnak számított az ilyen reprint kiadás.
Valamint, már 1899-ben megjelent Gerhard Sthörl által készített címer atlasz. Ez Magyarországon is elérhető volt. És a hetvenes évekig is volt néhány szerencsés személy vagy könyvtár, akik még ekkor is rendelkeztek velük.
Nem lehet még elmenni az mellet sem, hogy esetleg a hajós kód-lobogókból is meríthettek ihleteket a grafikusok. Itt ezeknél egyébként a zöldet, a lilát, vagy a rózsaszínt egyáltalán nem találjuk meg.
Típuson belüli matrica változatokról és másolási elvekről
A sárga-piros sorozatok mellett, a piros-zöldek is készültek főleg, de mások is. Talán a meglévő forma miatt, csak a színeket kellett megváltoztatni, módosítani. Az árnyalatok változásának, már pusztán csak gyártási, kifutási okai lehettek. Ezeket főleg a fehér árnyalatokat érinteték.
Külön típusnak kell venni a színkülönbözőséget, hisz általában ha a sárga vörös feltűnik az mindig a másik sávban, került.
Bár háromszögletű pajzs készült ezekre ugyancsak a kabátoknak a matricái kerültek fel, hozzáilleszkedő matrica nem került elő még.
Egy komplett szabályrendszer is össze állt utólag, a matrica másolásoknak a terén. Amit akár Schenk-Sthörl szabálynak is nevezhetnénk. Azaz a matrica másolatokon, két változtatást kell végrehajtani, a híres és elterjedt atlasznak az eredeti képeihez képest. Kivételek vannak, az atlaszból és más forrásokból is. A változtatások a színeket, esetleg a beosztásokat érintették.
A közvetlen másolásra is vannak példák. Igaz ott a források is mások voltak, mint az atlasz. Így a német lovagrend nagymesterének az esetében, ez így volt. Gyakorlatilag tökéletes a másolat, két további változata alakult még ki. Ezekről és a többi tárásáról részletesen a 2. fejezetben lehet olvasni.
Figurák külső megjelenése, a korabeli felszerelésük, és a használatuk a játékban
Ezt akár utólag háromfelé is választhatjuk. Egyrészt a korban. Másrészt a játéknak a virágkorában, ami a nyolcvanas évek. Harmadrészt pedig az utána következő és a mai bemutatási lehetőségek lehetnek.
Magában a megjelenésükbe, figyelembe kell venni, hogy nagyjából az egyharmaduk zöld-piros, vagy piros-zöld kombinációban készültek. Amik valószínűleg a mintaként használt kódex és képeknek a hatásának is betudható. Hiszen ott is a szereplőknek a fel/harmada, ilyen színű ruhákban van.
A másik feltűnő megoldás a sokszor fehér végtagok az akkori tejgyári csomagoló anyagnak tudható be. Míg a sötétzöld kabát citrom-sárga végtagok a kábelgyári forrásból jöhetett. Ekkor még egy ideig a színezés problémát jelentett a gépeket később cserélték.
Ezek a figurák sok esetben hátrafordított, zárt gallért is kaptak, ami javított a megjelenésükön is. Akár a figuráknak a fele is megkaphatta. A pajzs matricáiknak a hiánya, illetve azok kabátmatricás pótlását nem kellett volna megcsinálni. Színes, de semmiképpen nem fehér pajzsok elegendőek lettek volna.
A később ismertetésre kerülő típusváltozatokból, arra is lehet következtetni, hogy az ellenpárok ilyen-olyan muszlimok is lehettek még az elképzelésekben. Szaracén, arab, szeldzsuk, oszmán, amiket mi csak le- „törököztük” akkor.
Mind a gyűjtéskor, mind a használatkor érdemes a szigorú heraldikai szabályoktól eltérni, amelyek a színekre vonatkoznak. Csak magunknak ártunk vele, ha ragaszkodunk ehhez, tehát pl. a sárga -- arany, a piros – vörös. Mivel a gyártás során az eltérő árnyalatokat is felhasználták.
Figuráknak az eredeti, és utólagos felszerelése
Ezek a figurák akár 40 évesek is lehetnek, és elég sok már rossz állapotban van közülük. Ha 2-nél több kerül elő, akkor viszont meglepően jó állapotban lehet az egész kis csapat. Néha ez a vevő előnyére is mehet, mert a nem rutinos eladó értéktelenebbnek gondolja őket.
A végtagtörések mellett csúnya elszíneződések is megfigyelhetőek, főleg a világosabbakon. Ha a cserében gondolkodunk, ajánlott nem fehérrel elvégezni, tehát olyannal, ami az adott címernek a színéhez, és az adott kabát színéhez is harmonizálnak.
Meglepetés lehet, hogy ültethető figurák is előkerülnek ilyen matricával, pedig ez is egy létező változat volt. Bár a számuk jóval kevesebb.
-
2. rész
Típusok és változatok
(A leírásokban a hivatalos heraldikai színelnevezésektől eltértünk.)
Hegyes keresztes I. változatok (occitán, kathar, vagy toulouse –i kereszt)
Mind a két színkombinációban készült. Alakjuk a hegyes kereszt, és az occitán kereszt között is változhat. Alakja is változhat a rombusz, és konvex deltoid között. Lehetőséget adva a további osztályozásokhoz.
A Sthörk féle atlasz hiteles másolata, am egyedi eset, ugyanis mindig 2 változtatást hajtottak azokon végre, amiket átmásoltak, viszont elkészült az ellenpárja, ami már megfelel ennek a kívánalomnak.
Hasonló keresztek még a Kodex Manesse –ba, a trónszékeknek a karfáján tűnnek még fel. Megtalálható több heraldikai alapműben is.
A használatuk a 11.- 13. századi vallásháborúinak a világába vezet el minket, (sőt ha a katharok boszniai bogumil oldal ágát is akkor a 15. századig jutunk.). A harcos, és lázadó katharoknak megsemmisítése, nem szabott gátat a másik oldalnak, a jelképüknek az átvételében. És annak további terjedésben.
Hegyes keresztes II. (Toulous-i)
A sárga-piros változatnak az ellentéte. Annál jóval ritkább típus. A valóságban helyileg, ott ez a típus is elterjedt volt. Kialakításában szerepet játszhatott a Sthörl féle atlasznál általában alkalmazott átvétel, amikor két változtatást csináltak az alkotók. De már a létező címer kombinációk is. Ezekben a sárga-vörös kombinációk is együtt szerepelnek. Így még ez is csak, nagyon is segíthetett a kiválasztásban.
Német lovagrend vezetője
Kevésbé ismert, de ezek a színek a német heraldikában feltűnnek, és használtak is voltak. Ám ebben a sorendben leginkább csak is itt találkozhatunk velük. A középső fehér szín „barackszínű” változatban is készült, valószínűleg véletlenül.
Hasonló, de nem ugyan ilyen változat feltűnik a Codex Manesse –ba is. Viselője évekig az egyik nagyhatalmú vezetője volt a német lovagrendnek. Így akár akarjuk, akár nem, de konkrét személyhez is kötődik.
Számozott német lovagrendi nagymester
Valószínűleg praktikus megfontolásokból kerültek bele az arab 1-es számok a fehér sávba. Ilyen kis mértékben, arányban használva ezek így emlékeztetnek a sasoknak, vagy éppen a lovaknak a fejére.
Vízszintes lovagrendi figura
Függőleges csíkozott lovagrendi figura
….
Angol báró (John FrizRobert)
Két piros vízszintes vonal, középen megtörve. ék alakot formáznak, a sárga hátér előtt. A felső csúcs éknek a feje „eltompul” a kartus vonalánál. Ez miatt is a Sthörl féle atlaszban látható, a „kétszeres” szín-módosulata lett a Schenk változat.
Az egyik összeesküvő bárónak a címere lehet a játékban. A többi sárga-piroshoz hasonlóan nagyon elterjedtek más tájakon főúri családoknál, a 13.-14. században. Nemcsak a „Magna Cartának a vonalán”. Valószínűleg nem állt messze ez az elképzelés a grafikus megalkotójától sem.
Eddig még csak ezzel a színösszeállítással találtak, de létezhetnek másmilyenek is ezen, változaton kívül még. Előfordultak vegyes összeállítások is, a kabát és a pajzs matricáknál. Így sokaknak csak külön-külön van meg a pajzson és a kabáton.
Érdekes, de egy sajtófotón, mások és Playmobilokkal is, megjelent egy ilyen matricás figura 1981-ben.
Templomos lovagrendi nagymester (Robert De Sable)
Viszonylagos gyakoriságuk, a létük a szaracénok és szeldzsukok ellenpárjainak is elfogadhatóak. Feltűnik a mintázat a Nyugat-Európai területeken is a nemesi címerekben. Csúcsára állított vörös négyszögek, sárga háttérrel. Schenk matricákon rombusz alakúak a Sthörlk féle atlaszból vették át.
Zöld cölöpmatricás lovag (Hase von Dieblich)
Függőlegesen helyezkednek el a színek. A zöld lehet világosabb vagy sötétebb árnyalatú, ahogy az a Schenk „zöldeknél” így is volt. A 12.-13. századi címereiben feltűnik több helyen is. A többihez képest nem ritkák.
Amszterdami lovag
Az utólag középre felkerült három András kereszt igen beszédes, még ha a középső sáv nem is fekete, és a felkerült keresztek sem teljesen fehérek. Talán fekete színt nem is akartak használni, vagy nem tudtak, hiszen más sávok sem készültek feketében. A címertannal foglalkozó alapművekben megtalálható.
Zöld vízszintes cölöpös
Itt is két vörös sáv foglya közre az egy zöldet. Nagyon ritka változat. Bár a kialakításában szerepet játszhatott az, hogy az ilyen figuráknak a 30%-a, vörös-zöld színkombinációkban készültek. A kódexek figura ábrázolásaikban gyakori volt a vörös-zöld.
Lila vízszintes cölöpös
Középen lila csíkkal, alul-felül zöld csíkozással készült. A világos-zöldet itt is a lilával keverték. Jól harmonizálódott a zöld végtagokhoz. A lilát a figurák matricáin királyi színnek lehet tekinteni. Érdekes hogy akkor még, anyagában lila figura nem készült, még a kabátjuk sem.
Lila függőleges cölöpös
Sárga vízszintes cölöpös (?)
Vörös vízszintes cölöpös (?)
…
Grafschaf lovag (Aragóniai)
A matricán öt függőleges oszlop: 3 sárga, 2 vörös, oszlopok. Körben fehér keret fut.
Több változathoz képest ez gyakrabban fordul elő, talán a vásárlóknak is tetszetősebb volt. A vörös itt, felcserélt sorrendbe következik a piros-zöld változathoz képest.
Megje
lenésében az „ibériai” vonalat erősíti, azt azonban tudni kell, hogy a 13-14. században kifejezetten divat is lett nyugat-európában, a reconquista háborúk miatt. Így tehát azt nem lehet csak oda korlátozni.
Harántolt sárga-piros (von Hutten)
A többi változathoz képest gyakoribb. Egykor igen népszerű „őse” alapvetően ibériai eredetű lehetett, majd onnan elterjedt nyugat-európában, és meghatározó maradt még évszázadokig. Szívesen használták grófok, bárók, városok, fejedelmek.
Schenk változatnál a sárga a citrom árnyalatba hajlik, ezzel is különbözik az átlós változatoknak a sárgájától. Valószínűleg a Sthörk féle atlaszból vették a mintát, ám bőven előfordul más helyeken is.
Vörös cölöpmatricás lovag (Holbach)
A matricán függőleges 3-as oszlopok. A két sárga között egy vörös cölöp található. Nem olyan egyszerű ugyan ilyet találni, az egykor is létezőek között. Viszonylag gyakori változat a Schenkek között. Sokkal ritkább a valóságban, és jóval gyakoribbak a fordított színösszeállítások.
Máltai (Görög, vagy osztott keresztes)
Leginkább néhány máltai városnak a címerében tűnnek fel az osztott keresztek. Valószínűbb hogy egy alap heraldikai mintának az egykori átvétele volt. A maga címer egy függőlegesen osztott, görögkereszt. A háttér színe nem osztott. Valószínűleg a színeket részenként válogatták hozzá.
Az osztásnak a felei eltérő színűek vagy árnyalatúak lehetnek. Kék vagy fehér hátérrel. A hátér mindig egyszínű, és teljes, a kék árnyalata emlékeztet az „Armorial De Breton” kódexben láthatóakra.
A keresztnek a felei: lila-vörös, vagy fehér-vörös árnyalatúak. Hasonlóval még Gerhard Shtörl címer atlaszában lehet találkozni több más társával egyetemben melyek feltűntek a gyártásban. Ugyanakkor onnan egyenesen nem lehetett volna átvenni, hiszen az igen csak hasonlított az 1942-ben német nyomásra bevezetett magyar hadi felségjelzésre.
Francia zöld-vörös kockás lovag
A vörös négyszögek az élükön állnak, a zöld háttér előtt. A Heiderbergi dalos könyv egyik lovagjának öltözékét tükrözik vissza. Ráadásul a pajzsa is ismerős lehet, ami eltér a ruházatnak a mintájától.
De ugyanakkor az a pajzs meg is egyezik, más Schenk matricáknak a mintáival. És innen, ettől a forrástól is vehették a vegyes, kabát-matrica és pajzs-matrica kombinációkat. A piros sorok rombuszai egészek, középen egészek, mint a vörös-sárga testvérénél.
Burgosi Lila-zöld kockás apród
A lila négyszögek az élükön állnak, a világos-zöld háttér előtt. A felső és az alsó sorok törtek a lilákból. Középen a zöldek egészek. A kiosztás elcsúsztatott a piros-sárga, és a piros-zöld változatokhoz képest. Ez a változat is két ponton tér el a Sthörl atlaszban láthatóétól.
A rikító színek próbálkozások lehettek további változatoknak az elkészítéséhez. Így a pontos használatuknak a fantázia szab csak határt, talán spanyol vonal kerülhet előtérbe. Valószínűleg később kezdték gyártani, mint a piros-sárga (zöld) változatokat.
Spanyol rózsaszín-sárga királyi apród
Nem a halvány-pirosról van szó az esetükben. Teljes színcsere történt. A rózsaszín a sárga helyet került bele. A sárga pedig a piros helyére került. Kérdéses hogy egyáltalán akartak-e vele utalni valamire is ezzel a színnel.
…
Francia vörös-zöld harántolt sávos lovag
Valószínűleg a „Nagy heidelbergi daloskönyv” egyik képén is látható figura inspirálhatta, a változatot. Eltérően a sárga-pirostól itt a piros sávok a sárga helyére került, a zöldek pedig a piroséra. Árnyalat-belli különbségek gyakoriak, már csak azért is mert arányaiban az „ősi” változatok közül viszonylag több készült belőlük.
Vörös háromcölöpös lovagok
A színek függőlegesek. Árnyalatok változhattak. Olykor a háromrészessel kombinál
ódtak, a pajzsok és a kabátok. Mivel sokuknak a zöld árnyalata sötétre, kissé kékesre sikerült, nem kizárt, hogy az egyik Britains lovag pajzsmatricát akarták utánozni így. Hiszen annak a lovagnak a fejdíszéből merítettek a Schenk tollazatokhoz is.
Cseh lovagok
A háromosztatú jelzés elég markánsan különül el a csíkozottaktól. Bár hasonlók különböző szakkiadványokban is feltűntek valószínű, hogy cseh lovagnak szánták a figurát. A matricáknak egy részét barackszínű árnyalat is érte, ami a fehéren látszik meg, így ez is egy változata lett. Cseh figurák történelmi matricákkal is készültek már később, de nem ezt váltották velük.
Nem csak Toldi ellenfeleként és a huszitákat lehet megjeleníteni velük, hanem a 15-16. században igen nagy számban magyar oldalon harcoló vitézeiket is. Főleg egyesével kerültek elő, de nem kizártak a sorok sem.